πŸ“š Johannes van Dam - Jeroen Thijssen (18-Nov) - ebook Downloaden

Johannes van Dam
Boektitel : Johannes van Dam
ISBN: Nee
Totaal Pagina's : 320 pagina's
Jaar : 18-Nov
Categorie : Boeken, Kookboeken, Biografien & Waargebeurd
Uitgever : Jeroen Thijssen
Taal: Nederlands

Ik heb genoten van dit boek! Johannes van Dam was echt een fenomeen zijn 'Dikke van Dam' staat nog steeds in mijn kast. In deze biografie kom je meer te weten over zijn gehele turbulente leven en niet alleen de culinaire schrijverij. Het is heel sfeervol geschreven door Jeroen Thijssen het boek leest als een roman. Van Dam was een moeilijke man maar ook een uniek mens. Het is mooi dat zijn herinnering op deze manier levend wordt gehouden!

Een biografie schrijven is een ding. Een biografie schrijven waaruit geur en smaak opstijgt is knap. Ik las de biografie met heel veel plezier. Uit de biografie komt een man naar voren waar je een beetje verbaasd naar kijkt. Ik kende Johannes van Dam eigenlijk alleen vanuit zijn stukjes in het Parool. Ik zag hem wel eens een keer op straat maar wie de persoon erachter was daarover had ik geen idee. Tot ik deze biografie las. Een genoegen om te lezen.

Met mededogen geschreven biografie over een moeilijk mens met een veelbewogen leven.

Johannes van Dam was naast bekend culinair journalist een bijzonder mens. Hij had dan ook bepaald een roerige achtergrond: zijn joodse ouders overleefden de oorlog in onderduik op jonge leeftijd was hij betrokken bij het auto-ongeluk waarin zijn vader omkwam en daarbij kwam dan nog zijn ontluikende homoseksualiteit in de burgerlijke jaren vijftig. Voordat hij over eten ging schrijven was zijn leven een chaos vol depressies cocanegebruik en uitzichtloosheid. Daarna stond zijn leven in het teken van eten: spreken over eten schrijven over eten en alles weten over eten. De Amsterdamse horeca vreesde hem haatte hem soms maar respecteerde zijn vakkennis. Hij vond zichzelf de beste culinair journalist maar niet alle collega's waren het daarmee eens. Een man die "altijd de waarheid sprak' noemde hij zichzelf en hij maakte dan ook veel ruzie. Toch had hij trouwe vrienden. Avonturen in een commune geldingsdrang tot achter de derde komma een "robuust' karakter het hoorde allemaal bij Johannes. Een bijzonder personage. Toon meer

Best Book: