👍 Wij van de hbs - Roelof Bouwman (augustus 2017) - Boek Downloaden op kobo

Wij van de hbs
Boektitel : Wij van de hbs
ISBN: Nee
Totaal Pagina's : 280 pagina's
Jaar : augustus 2017
Categorie : Geschiedenis van het onderwijs, Geschiedenis, Sociale & Culturele geschiedenis
Uitgever : J.M. Meulenhoff
Taal: Nederlands

Wat ik tussen 1952 en 1058 op de HBS in Amersfoort heb geleerd is nog steeds van grote waarde. Ik kan spreken en corresponderen in Engels en Duits (Frans wat moeizamer) en dat heb ik op mijn voortreffelijke HBS geleerd. Mijn HBS jaren behoren tot de beste van mijn leven. Daarom ben ik zo blij met dit boek dat recht doet aan alles wat ik van mijn HBS gevonden heb.

Dit boek geeft een mooi tijdsbeeld weer van iets dat helaas verleden tijd is : de HBS. Met trots heb ik het gelezen - zowel de historie als de interviews met oud-HBSers - en prijs me gelukkig dat ik ook ooit deze school heb bezocht en een diploma gehaald. Complimenten voor de schrijves die vanaf de zijlijn een voor mij zo compleet mogelijk verslag hebben geschreven. Geweldig !!!!

Dit is een boek geschreven voor en door mannen. Alsof er geen meisjes op de HBS zaten (zelf zat ik op deze school van 1958-1963). Ik herken daarom weinig in dit boek dat voornamelijk over HBS-B gaat met ook foto's van bijna alleen maar jongens. En als er een meisje afgebeeld staat dan is dat slechts half gekleed ... Jammer het had veel beter en evenwichtiger gekund.

Het eerste echte geschiedenisboek van de hbs voor de lezers van Gouden jaren en De meisjes van Schoevers Enkele honderdduizenden scholieren gingen tussen 1864 en 1974 naar de hbs de hogere burgerschool. Ze hadden geluk want de hbs is de parel uit de Nederlandse onderwijsgeschiedenis. De hbs was in tegenstelling tot het gymnasium gericht op praktisch toepasbare vakken. Hbsers werden voorbereid op belangrijke posities in een moderne maatschappij. Zij moesten zowas het plan van Nederland weer een welvarende en moderne samenleving maken. En dat lukte Veel bekende ondernemers politici kunstenaars en Nobelprijswinnaars zijn oud-hbs'ers. Wij van de hbs is het eerste geschiedenisboek van deze school. Het staat vol met nieuwe feiten en inzichten prachtig beeldmateriaal en bevat onvergetelijke verhalen van Jan Mulder Freek de Jonge Neelie Kroes Maarten 't Hart Willeke van Ammelrooy Gerrit Zalm Herman Koch Maarten Spanjer Frits Spits Hedy d'Ancona en vele anderen. Wij van de hbs zal oud-hbs'ers doen terugverlangen naar hun school. Niet-hbs'ers zullen zich verbazen over hoe een schooltype de toekomst van Nederland bepaalde "Door de hbs is Nederland moderner internationaler en rijker geworden." Lees hier het interview met Roelof Bouwman en Henk Steenhuis. Toon meer

Best Seller: