πŸ‘ Wakend over God - Joost Zwagerman (18-Apr) - Boek Downloaden op e-reader

Wakend over God
Boektitel : Wakend over God
ISBN: Nee
Totaal Pagina's : 96 pagina's
Jaar : 18-Apr
Categorie : Literatuur & Romans, Literaire romans, Pozie
Uitgever : Hollands Diep
Taal: Nederlands

Geschreven bij Wakend over God

Geschreven bij Wakend over God

Geschreven bij Wakend over God

Wakend over God is Joost Zwagermans laatst voltooide en postuum uitgegeven werk en beschrijft de geloofsstrijd van een naamloos blijvend ik die soms in zijn verbeelding soms letterlijk met het Opperwezen in gevecht raakt. De ik-figuur neemt bij gelegenheid de plaats van God in. Meer dan eens straft diezelfde God oudtestamentisch streng als Hij aan het bestaan van de ik-figuur twijfelt. Op andere momenten poogt de ik-figuur wanhopig maar altijd tevergeefs met God in contact te komen. Weer elders moet de 'ik' zichzelf wapenen tegen een moordaanslag ingenieus voorbereid door God. Wakend over God eindigt met een - gefingeerde? - geloofsbelijdenis en een sterfgeval waarbij de dichter wijselijk in het midden laat wie van deze twee 'grootheden' God of de verteller nu precies overlijdt. Wakend over God bezingt in diverse toonaarden het gevecht met de Engel. Allerlei facetten van een denkbare en navoelbare verhouding met God passeren de revue: verwachting troost woede verbittering loochening en uiteindelijk berusting. Maar het blijft in de bundel onbeslist wie nu precies in wiens bestaan berust. Toon meer

Recomended Book: