📚 De meisjes - Emma Cline (juni 2016) - Boek Downloaden op e-reader

De meisjes
Boektitel : De meisjes
ISBN: 9789048826148
Totaal Pagina's : 304 pagina's
Jaar : juni 2016
Categorie : Young Adult, Literatuur & Romans, Historische romans
Uitgever : Overamstel Uitgevers
Taal: Nederlands

Geschreven bij De meisjes

Het beschrijft vanuit de binnenwereld van een meisje wat maakt dat ze zich mee laat slepen in dingen waar je normaal gesproken ver van zou blijven maar wat is normaal als alles anders loopt in je leven dan je verwacht. Prachtig boek!

Eng Eng in de zin van: ik kan me voorstellen hoe zon meisje zich moet voelen. Een puber die ergens bij wil horen gezien en gehoord wil worden. Hoe makkelijk je dan benvloedbaar bent tot daden aangezet kunt worden die je nooit voor mogelijk hield. Ik ben blij dat de meesten van ons niet met fouten mensen in aanraking komen want dan zou de wereld er nog verrotter uitzien volgens mij. Ik heb grote bewondering voor Emma Cline. Zij is jong heeft zich helemaal verdiept in sektes en communes en wilde graag een boek schrijven over de rol van de vrouwen (veelal nog meisjes) in deze groepen. Meestal wordt er namelijk geschreven over de charismatische leider. Emma Cline vindt dat we dat verhaal nu wel kennen en schreef daarom over De meisjes. Dit heeft ze naar mijn mening zeer overtuigend gedaan. Ze heeft de tijdsgeest zeer goed neergezet de personages goed beschreven en ze heeft een lekker lezende schrijfstijl. Het boek heeft duidelijke hoofdstukken wordt verteld vanuit Evie op middelbare leeftijd die terugblikt op haar leven. En dan vooral op de gebeurtenissen in de zomer van 1969. Door de middelbare Evie terug te laten blikken merk je ook goed wat de gevolgen van die zomer voor haar zijn geweest. De gebeurtenissen en gevoelens hebben invloed gehad op haar verdere leven ondanks (of misschien wel dankzij) de uitkomst van haar daden. (Nee ik ga niet verklappen wat Evie wel of niet gedaan heeft Dat lees je zelf maar.) Ik had het boek zomaar uit ik wilde steeds verder lezen weten wat er nu eigenlijk echt gebeurd is Ik vond het zelfs zo goed en levensecht beschreven dat ik ben gaan googelen naar de beschreven commune/sekte onder leiding van Russell Hadrick. Tja dat was een teleurstellende zoektocht want het blijkt toch echt een op waarheid gebaseerde roman. Ik had het kunnen raden natuurlijk maar echt wat kan Emma Cline een realistisch verhaal schrijven zeg! Mijn oordeel: 4 sterren want er zaten wat kleine schoonheidsfoutjes in. Soms iets teveel herhaling of te uitgebreid verteld maar gelukkig niet heel storend. Deze 4 sterren zijn voor dit debuut zeer verdiend! Als je van dit soort verhalen houdt is het een absolute aanrader en mag je De meisjes niet missen. Al is het alleen maar vanwege de verrassende invalshoek waar Emma Cline voor gekozen heeft.

Californi 1969. De veertienjarige Evie is sinds de scheiding van haar ouders neerslachtig en rusteloos. Aan het begin van de zomer maakt ze kennis met een groepje jonge vrouwen die alles belichamen wat ze zelf zou willen zijn: zorgeloos onafhankelijk en voor alles vrij. Ze raakt bevriend met de negentienjarige Suzanne die zich zusterlijk over haar ontfermt. Eindelijk ziet iemand haar staan. Evie sluit zich aan bij de commune waar Suzanne woont en net als de andere meisjes raakt ze al snel in de ban van diens charismatische maar meedogenloze leider. Langzaam maar onherroepelijk stevent de zomer af op een gewelddadige climax. De meisjes is een trefzeker debuut een klassieke coming of age-roman over een meisje dat hunkert naar liefde en erkenning en een overtuigend verhaal over de werking van macht.

Recomended Book: