👍 Zoo lang ik hoop te leven - Claudia Carli (19-Sep) - ebook Downloaden

Zoo lang ik hoop te leven
Boektitel : Zoo lang ik hoop te leven
ISBN: Nee
Totaal Pagina's : 432 pagina's
Jaar : 19-Sep
Categorie : Biografien & Waargebeurd, Holocaust & Genociden, Tweede Wereldoorlog
Uitgever : Boekerij
Taal: Nederlands

De Joodse Alida Lopes Diaz kortweg Alie krijgt voor haar 12de verjaardag in het jaar 1941 een poziealbum. Al haar vriendinnetjes mogen hier inschrijven. Het laatste versje dateert van eind 1942. Van de 19 die in het album hem geschreven komen 6 meisjes weer terug. Wat is dit boek verschrikkelijk verdrietig en hartverscheurend maar toch mooi geschreven. Aan de hand van de versjes komt iedereen al klinkt het misschien vreemd even weer tot leven. Of aan de hand van een korte biografie van de Meisjes of alleen al door het tonen van de handgeschreven versjes. En dan te bedenken dat al deze meisjes rond een leeftijd van 12/13 jaar zaten. De enkele 'ouderen' 22,40,46 jaar. En het laatste versjes van zus Gretha heb ik echt even om gehuild.... Alle 5 sterren maar echt onder woorden brengen kan ik dit boek niet.

Een zeer goed gedocumenteerd boek over een aantal kinderen uit het poziealbum. Het is een aangrijpend mooi maar ook hartverscheurend boek. Ik hoop dat er snel een Engelse vertaling komt.

Wat ik goed vind aan dit artikel: geweldig mooi boek.

Het heeft mij diep diep ontroerd.' DWDD-Boekenpanel 'Hartverscheurend.' Margriet 'Zo indrukwekkend. [...] Het geeft heel erg een gezicht aan de meisjes. Zo hou je de geschiedenis levend.' DWDD-Boekenpanel Aan de hand van negentien versjes vertelt dit boek op een overrompelende manier de geschiedenis van een Joods meisje in Nederland tijdens de oorlog Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt Alida (Alie) Lopes Dias twaalf jaar en voor haar verjaardag krijgt ze een poziealbum. Alie is Joods en aan het begin van het nieuwe schooljaar in 1941 moet ze net als alle andere Joodse kinderen naar een Joodse school. Terwijl het net zich rond hen begint te sluiten gaat het dagelijks leven door en Alie laat al haar vriendinnetjes in haar album schrijven. Het laatste gedichtje wordt eind 1942 opgeschreven. In het voorjaar van 1943 worden Alie en haar moeder zelf van huis gehaald en naar Kamp Vught gebracht om van daaruit gedeporteerd te worden naar Sobibor. Van de negentien meisjes die in het album hebben geschreven overleefden er maar zes de oorlog. Alies zus Gretha overleefde en gaf het poezialbum tegen het einde van haar leven aan de stiefvader van Claudia Carli een goede vriend van Gretha. Hij gaf het album aan Claudia. Zoo lang ik hoop te leven is het verhaal van Alida haar gezin en haar vriendinnen. En het is een verhaal over liefde onderdrukking en het hartverscheurende noodlot dat samenkomt in een poziealbum. Toon meer

Recomended Book: