👍 Neem een geit - Claudia de Breij (oktober 2015) - Boek Downloaden Gratis

Neem een geit
Boektitel : Neem een geit
ISBN: 9789048826216
Totaal Pagina's : 197 pagina's
Jaar : oktober 2015
Categorie : Boeken, Veroudering, Gezin & Relaties
Uitgever : Lebowski
Taal: Nederlands

Neem een geit (Leven voor gevorderden) van Claudia de Breij Het boek van Claudia de Breij begint met een prachtig citaat van Ren Gude Nederlands docent filosofie van de Internationale School voor Wijsbegeerte die de strekking van het boek goed weergeeft. Voor mij een heel herkenbaar citaat vooral sinds ik moeder ben van een nu zesjarige zoon: elke dag leer ik weer iets nieuws waarvan ik achteraf denk: dit hebben miljoenen moeders voor mij ook meegemaakt ervaren en ervan geleerd. Waarom vraag ik bij bepaalde zaken eigenlijk niet gewoon om raad bij mensen met meer (levens)ervaring dan ik in plaats van steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Claudia de Breij besloot om na een verwarrende periode in haar leven waarin zij zelf met levensvragen worstelde om samen met haar levenspartner Jessica van Geel (journaliste bij NRC Handelsblad en Vrij Nederland) op zoek te gaan naar levenslessen naar adviezen bij anderen die al de nodige levenservaring hebben. Levenslessen met de vraag: wat is het geheim van een lang en gelukkig leven? Wat zijn de spelregels voor het zijn van een volwassen persoon. Claudia heeft met haar partner voor dit interview gekozen voor een groep mensen met levenservaring: een groep 70 plussers. Achtereenvolgens zijn de volgende personen genterviewd: Hanneke Groenteman Nico ter Linden Willeke Alberti Hans Wiegel Anne-Wil Blankers Paul van Vliet Hedy dAncona Geert Mak Erica Terpstra en Herman van Veen. Dankzij de inmiddels overleden Ren Gude Denker des Vaderlands heeft Claudia het aangedurfd haar ervaringen en de levenslessen van de genterviewde personen op papier te zetten en dit prachtige boek uit te brengen. Veel levenslessen en adviezen die voorbijkomen lijken vanzelfsprekend en voor de hand liggend maar wat dit boek zo bijzonder maakt is dat het geschreven is met veel gevoel: het is humoristisch soms serieus en ontroerend. Claudia de Breij schrijft het geheel op een heerlijke en zeer persoonlijke manier. Het is een boek dat je zeer waarschijnlijk na een tijdje nog eens uit de boekenkast pakt om enkele van de bijna 50 verhalen terug te lezen. Er zaten voor mijn persoonlijk een aantal verhalen bij die mij echt hebben geraakt en waarvan ik nu al weet dat ik ze met plezier en ontroering nog eens zal lezen. Ik voelde me in die verhalen begrepen en het was fijn om te lezen dat andere mensen met dezelfde vragen rondlopen. Om een voorbeeld te geven van n van deze levenslessen die mij raakte is uit het stuk WIE JE BENT IS WIE JE ALTIJD BENT GEWEEST: Als het je lukt jezelf een beetje een aardig iemand te vinden is het heel geruststellend; de enige persoon van wie je zeker weet dat die je hele leven bij je blijft ben jij . Ik heb absoluut genoten van dit (h)eerlijke boek en ik vind het eigenlijk erg moeilijk om het een aantal sterren te geven aan zon persoonlijk boek. Na lang denken heb ik toch besloten om het 4 (dikke) sterren te geven voornamelijk met de reden dat mensen toch bij het zoeken bij recensies het aantal sterren graag wil weten om te weten waar ze aan toe zijn. Dit boek is zonder meer een aanrader.

Vooral in het begin vond ik dit een heel leuk en grappig boek. Claudia zelf is natuurlijk erg humoristisch en sommige bekende Nederlanders komen ook lekker spitsvondig uit de hoek. Leuk vond ik ook dat omdat het bekende Nederlanders zijn je als het ware in je hoofd kunt horen hoe ze praten. Maar of dit nou betekent dat alles wat ze zeggen ook diepe wijsheden zijn? Nou nee... Gaandeweg het boek begon het me ook wel een beetje te vervelen steeds opnieuw dezelfde mensen die vertellen wat zij vinden. Ik vond ook niet dat dit boek me inspireerde of aan het denken zette over het leven en veel van de geponeerde wijsheden lagen mijns inziens ook wel erg voor de hand. Een paar mensen sprongen er wel uit maar dit boek had van mij nog wel wat scherper geredigeerd mogen worden wat minder onderwerpen en wat meer echt grote denkers in plaats van vooral bekende Nederlanders die vooral vanwege hun leeftijd iets mogen zeggen. Dus een leuk en aardig boekje en af en toe heel grappig en als je genteresseerd bent in wat Willeke Alberti Paul van Vliet Hanneke Groenteman en anderen denken vooral lezen. Als je op zoek bent naar een boek dat je tot nadenken stemt en je inspireert zou ik vooral even verder zoeken.

Geschreven bij Neem een geit

Geef het door Claudia de Breij (net 40 dankuwel) vraagt zich af hoe dat moet: leven. De eerste jaren zeggen ouders leraren en andere betweters wat je wel en niet moet doen. Je zit nog in de fase 'leven voor beginners'. Maar hoe moet het als je alles eenmaal zelf mag (en moet) uitvinden? Hoe ga je dan om met vragen over liefde dood vriendschap seks werk kinderen? Niemand die zegt hoe het moet. En dat is fijn. Maar soms ook niet. Soms zou je willen dat iemand zei: 'Dit heb ik ook gehad. En toen heb ik het zus en zo opgelost.' Dat helpt. Shit is goed Met de les van wijlen Ren Gude Denker des Vaderlands in haar achterhoofd - 'Ga vooral te rade bij anderen' - ging Claudia de Breij op de koffie (en vaak een wijntje) bij wijze mannen en vrouwen die het allemaal al een keer hebben meegemaakt. Samen met haar geliefde Jessica van Geel sprak ze met Willeke Alberti Hedy d'Ancona Anne-Wil Blankers Hanneke Groenteman Nico ter Linden Geert Mak Erica Terpstra Herman van Veen Paul van Vliet en Hans Wiegel. Het is geen wedstrijd Behalve bij deze eminente wijsgeren haalde De Breij ook levenslessen bij familie vrienden Spinoza en haar pedicure. Het resultaat is een boek zoals alleen De Breij dat kan maken: hartstochtelijk geestig to the point en onontbeerlijk op het hobbelige pad dat 'leven voor gevorderden' heet. Toon meer

Recomended Book: